Du er her:

Webdesign og usability

Et godt webdesign er en unik presentasjon som tar utgangspunkt i de salgs- og markedsføringsmål din bedrift har. God brukervennlighet gir dere et konkurransefortrinn og et unikt webdesign skiller hjemmesiden fra deres konkurrenter.

Designet for nett

Løs problemer med design

Det blir ofte hevdet at design er subjektivt. Og selv om det selvfølgelig er forskjellige oppfatninger av ting som farger og bildevalg, så handler design først og fremst om å løse konkrete problemer, f.eks.:

  • Hvordan skal bestilling av et kompleks produkt gjøres enkelt for brukeren?
  • Hvordan må vårt webdesign se ut for å være synlig i vår bransje, og ovenfor vår målgruppe?
  • Hvordan unngår vi å miste kunder under betaling i nettbutikken?

Det betyr ikke at et design ikke skal se pent ut, men å bedømme et design utelukkende basert på sitt utseende vil være å undervurdere dets formål. Et design må først og fremst bedømmes utifra hvorvidt det løser en oppgave eller ikke, og det er ikke subjektivt.

 

Tilpasset skjerm og nettlesere

Uavhengig av hvorvidt dere trenger en grafisk profil eller allerede har en, er det vesentlig med en tilpasning av denne for nett. Web'en gir dere flere muligheter enn med tradisjonelle medier, som interaksjon med målgruppen, kontinuelig tilpasning av innhold og enkel tilgang til resultater av f.eks kampanjer.

De siste årene har det blitt større fokus på synlighet i søkemotorer og optimalisering av nettsiden for disse. Innholdet på sidene deres må være tilgjengelig, noe som vil påvirke valg av teknikk og hvordan nettsidene utformes.

Å velge en samarbeidspartner som har spesialisert seg på nett gir dere økt sikkerhet for å bli funnet i søkemotorer, fremstå som brukervennlig og få den avkastningen dere ønsker.

Webdesign med fokus på handling

Tydeligere "Call to action" øker konverteringsraten

Et nettsted skal først og fremst selge de produktene eller tjenestene dere har. Derfor er vi tidlig ute med å avklare hvilke handlinger dere ønsker at de besøkende skal gjennomføre. De ønskede handlingene vil danne grunnlaget for hvordan vi designer og bygger opp nettstedet.

"Call to action" er et begrep som brukes om nettopp disse salgsutløsende elementene. Disse kan opptre i form av klikkbare knapper eller uthevede lenker som tar brukeren til nettsidens utsjekkingside, kontaktskjema og lignende. Selv små detaljer i plassering og utseende til disse "call to action" elementene kan gi store utslag i nettstedets konverteringsrate.

Med nytt nettsted fra Netmaking oppnådde Skala en forbedring av sine nøkkeltall på opptil 141% - Svein Arild Kvalheim, Marketingsjef

God brukervennlighet = lønnsomhet

Intuitiv navigasjon, kontraster mellom viktig og mindre viktig innhold og tydelige handlingsknapper er elementært for god brukervennlighet. I tillegg vil ting som ordvalg i menyer, alternativ tekst for bilder og hvordan nettstedets adresser er utformet være viktig for hvor enkelt man kan navigere på nettstedet.

Listen over ting som gjør et nettsted brukervennlig er lang, men det er nettopp her man skaper digital synlighet, fornøyde kunder og gjenkjøp!

Planlegg brukeropplevelsen

Informasjonsarkitektur (IA) gjør omfattende nettsider enklere

Strukturering av innhold har en rolle i alle våre prosjekter, men for noen prosjekter vil det også være hensiktsmessig at denne prosessen utgjør en selvstendig fase hvor fokuset rettes utelukkende mot nettsidens struktur, både mht hvordan innholdet hierarkisk skal bygges opp, og hvordan det skal presenteres.

Prioriter innhold med wireframes

For å illustrere hvordan den enkelte malen kan presentere og vektlegge innhold, benyttes vi oss av wireframes. Wireframes (norsk: trådskisser) er en grunnleggende visuell beskrivelse av layouten og viktige elementer på hver enkelt side, og viderefører en konformitet gjennom nettstedets sidetyper.

Utformingen av wireframes sikrer at nettstedet løser sine oppgaver, prioriterer innholdet riktig, og at ressurser ikke brukes på funksjoner som ikke vil fungere.

 
Alle referanser »

Relevante referanser for Webdesign og usability

print friendly img

Teknologisk Institutt bruker eZ Publish som en plattform for et 20-talls forskjellige prosjektnettsteder, i tillegg til de norske og svenske selskapssidene.

print friendly img

Aller Media AS er et av Norges eldste og mest tradisjonsrike mediehus. Aller Media ønsket å friske opp web-versjonen av magasinet «Jeger».

print friendly img

Med ny webportal for mor- og datterselskaper forbedret Skala sine nøkkeltall med opptil 141% sammenlignet med gammelt nettsted.