logo

Netmaking

22 71 95 97

Yngve Høiseth

Bli forstått av utviklere

Hvordan kan du spare tid, unngå frustrasjoner og finne best mulige løsninger når du samarbeider med utviklere?

Jobber du med nettløsninger er kommunikasjon en sentral del av jobben din – med kunder, kolleger og leverandører.

Dette blogginnlegget handler om kommunikasjon med utviklere, altså de som lager nettløsningen din. Enten de er dine kolleger eller fra en ekstern leverandør som Netmaking gjelder de samme prinsippene.

Beskriv problemet, ikke løsningen

«Kom til meg med løsninger, ikke problemer,» lyder en gammel klisjé. Dette er stikk motsatt av hva vi anbefaler for å finne de beste løsningene.

Som utviklere mangler vi domenekunnskap, altså kunnskap om din bransje, dine kunder og din virksomhet. Til gjengjeld kjenner vi den tekniske løsningen og kan vårt fag. I noen tilfeller vil vi derfor kunne bidra med synspunkter som ikke ville blitt belyst hvis vi kun fikk servert et løsningsforslag.

Derfor: Hvis du har et problem du ønsker at en utvikler skal hjelpe deg med, begynn med å gi utvikleren innsikt i problemet heller enn å presentere forslag til løsning som utvikleren skal lage.

Hvordan beskrive et problem?

Så: Hvordan beskriver man et problem på en måte som minimerer tidsbruk og frustrasjon og maksimerer sjansen for å finne en god løsning?

Et eksempel er på sin plass. La oss si at jeg er ansvarlig for netmaking.no og har oppdaget et (fiktivt) problem: En illustrasjon synes ikke på smale skjermer.

Jeg skal så beskrive dette for en utvikler, og skriver følgende:

Illustrasjon
Illustrasjonen synes ikke på smale skjermer.

Når utvikleren mottar denne problembeskrivelsen dukker det umiddelbart opp flere spørsmål:

  • Nøyaktig hvilken side (URL) og illustrasjon gjelder dette?
  • Hvor smal skjerm må jeg bruke for å kunne gjenskape problemet?
  • Hva er konteksten? (Gjelder det for alle nettlesere, eller bare noen?)

Å finne svarene på disse spørsmålene vil ta tid og kan medføre frustrasjon, både for utvikleren (som må gjette) og for meg (som må svare på oppfølgingsspørsmål). 

I tillegg er tittelen veldig generell, noe som gjør det vanskelig å finne igjen oppgaven senere.

La meg derfor foreslå en alternativ beskrivelse som inneholder informasjon om tre ting:

  • Handling
  • Resultat
  • Forventet resultat

Hvordan kan dette se ut i praksis?

Illustrasjon nederst på «Om oss» synes ikke med Safari 9 på mobil
Bruker en iPhone 6 med Safari 9 på iOS 9.3. Holder telefonen på høykant. Er ikke logget inn. Går inn på «Om oss» på netmaking.no. Scroller helt nederst på siden. Jeg forventer da å se en illustrasjon av kontorbygningen vår på Holtet, men ser den ikke:

Illustrasjon mangler

På PC (Windows 8.1 med Chrome 50) synes illustrasjonen:

Illustrasjon synes

 

Jeg har nå gitt utvikleren et helt annet utgangspunkt for å gjenskape problemet, noe som er nødvendig for å kunne løse det. Det har riktignok tatt meg litt mer tid, men det tar jeg igjen når vi slipper å gå flere runder med avklaringer.

Legg også merke til at jeg har laget en beskrivende tittel, hvilket gjør det lettere å finne igjen oppgaven senere.

Ved å begynne med å sikre en felles forståelse av problemet kan vi altså finne de beste løsningene samtidig som vi minimerer tidsbruk og frustrasjon.

Kom i gang

Hvordan finne informasjon om nettleser og system

Du kan bruke for eksempel What Is My Browser for å finne ut hvilken nettleser du bruker.

Hvordan ta og redigere skjermbilder

Metoden for å ta et skjermbilde avhenger av hvilket system du bruker. Her har vi samlet noen veiledninger for ulike systemer:

For å legge til forklarende grafikk og tekst trenger du bare en veldig enkel app. Bruk for eksempel Paint på Windows eller Forhåndsvisning på Mac.

Yngve Høiseth

Yngve Høiseth

Yngve har vært innom både befalsskole og bank før han landet hos oss. I tillegg til webutvikling er Yngve opptatt av hvordan ting kan gjøres bedre, på alle mulige måter, noe som er bra for både oss og våre kunder. Yngve har også en ullgenser.