logo

Netmaking

22 71 95 97

Integrasjoner for økt konvertering

Har du et nettsted som helt eller delvis skal fungere som en salgskanal, er det viktig å kontinuerlig øke konverteringsraten på nettstedet og formidle oppdatert informasjon på en oversiktlig og lettfattelig måte. Dette er lettere sagt enn gjort, særlig hvis du har en stor produktkatalog der hvert enkelt produkt kan ha mange nyanser, ulike enheter eller omfattende dokumentasjon.

Nedenfor ser jeg nærmere på hva slags utfordringer noen av våre kunder har vært nødt til å adressere, og hvordan vi i fellesskap har skapt en helhetlig brukeropplevelse ved å integrere flere systemer som håndterer sine respektive domener.

Sy sammen en nettbutikk med byggevarer

Ski Bygg tilbyr i sin nettbutikk et impregnert terrassebord i furu. Som en aspirerende terrassebygger kan jeg lite om impregnert tre. Jeg er derfor helt avhengig av at følgende informasjon er oppdatert og til å stole på, for å kunne ta en avgjørelse:

  • Hvordan ser terrassebordet ut?
  • Hvor mange pakker trenger jeg til min planlagte terrasse?
  • Hvor mange pakker finnes på lager nå?
  • Vil det være plass i bilen, eller trenger jeg en tilhenger?
  • Hvilke skruer bør jeg bruke?
  • Hvor lang er antatt levetid for trykkimpregnert tre?
  • Hvilken leverandør har laget terrassebordet?
  • Hva er leverandørens vedlikeholdsinstruks for overflatebehandling?
  • Hvor mye vil alt dette koste?

Å tilby slik informasjon for hundrevis av tilsvarende produkter, både i butikk og på web, kan være en nærmest umulig oppgave å vedlikeholde på egen hånd. Informasjonen er ofte tilgjengelig, men fordelt i flere systemer. For Ski Bygg var det naturlig å aggregere den nødvendige informasjonen fra følgende systemer:

  • Infor M3: Omfattende ERP-system som inneholder grunndata om produkter, priser, enheter og mye mer. Endringer blir fortløpende sendt til nettbutikken, og synliggjort i løpet av noen få minutter.
  • Byggtjeneste Nobb: Byggenæringens største offentlige varedatabase, som effektiviserer flyt av vareinformasjon mellom aktørene. Her finner man blant annet miljøbilder og dokumentasjon for hvert produkt.
  • Magento: Verdens desidert største åpen kildekode e-handelsplattform. Trygg, solid, og modulær.

Med vår klokkertro på integrasjon fremfor å utvide ett sentralisert system, ble disse systemene integrert i separate, portable moduler, og til slutt sydd sammen til en brukervennlig løsning.

 

Skape helhetlige kurssider på samme plattform

Confex, som tilbyr kurs og konferanser, har også behov for å formidle en god del  tilleggsinformasjon til sine besøkende. Som en potensiell kursdeltager er jeg på jakt etter følgende informasjon:

  • Når og hvor avholdes kurset?
  • Hva sier andre om kurset?
  • Hvordan ser programmet ut?
  • Hvilke foredragsholdere stiller, og hva skal de prate om?
  • Hva mer bør jeg vite om kurset?
  • Tilbys det andre relevante kurs som jeg også bør vurdere?
  • Kan jeg delta som utstiller?
  • Hvor mye vil det koste?
  • Hvordan melder jeg meg på?

Påmeldingsmulighet må være tilgjengelig på samme side som kursinformasjonen, og i ettertid må påmeldingen følges opp. For å tilby alt dette som en helhetlig opplevelse var det helt nødvendig å integrere fagsystemene med publiseringssystemet:

  • NM Event: Vår egenutviklede løsning for kursforvaltning som har informasjon om alle Confex’ kurs, tilgjengeliggjort på en strukturert og lettfattelig måte. Henter og behandler kursdata fra bakomliggende fagsystemer. 
  • eZ Publish: Publiseringssystemet som nettstedet er utviklet på. Legger til rette for generell redigering av nettstedet, samt berikelse av grunndataene fra NM Event.

Eksempelvis kan dermed en produktside om den svært populære konferansen Kvinner i tiden settes sammen på denne måten:

 

Ved å integrere data fra ulike systemer/kilder i en helhetlig brukeropplevelse, skaper man et bedre beslutningsgrunnlag som igjen driver økt konvertering. Om du lurer på hvordan ditt nettsted (eller potensielle nettsted) kan dra nytte av lignende løsninger, er det bare å ta kontakt med undertegnede. 

Les også: 8 spørsmål du kan stille for å gjøre ditt integrasjonsprosjekt billigere

Fredrik Tidemann

Fredrik er senior webutvikler hos Netmaking og har alltid et smil på lur. I tillegg til et brennende engasjement for PHP og Symfony, liker Fredrik å reise, trene, tilberede gode kaffe og ta imot pull requests på hobbyprosjektet CodeKeepr.