logo

Netmaking

22 71 95 97

Foredling av omfattende webløsning med dedikert team

Bokbasen har ansvar for bokbransjens metadatabase. De kom til oss i 2013 etter å ha jobbet med flere andre webleverandører. Bokbasen hadde allerede en god teknisk løsning på plass, men var på jakt etter en tilstedeværende webpartner som kunne ivareta og videreutvikle løsningen ytterligere. Aktiv rådgivning og foredling står fortsatt sentralt i samarbeidet vårt nå flere år senere.

av Mentor, Boknett og bokbasen.no

Illustrasjon av Bokbasen logo

Rådgivning

Fordi Bokbasen allerede hadde den tekniske løsningen på plass, fokuserte vi på å lage en plan for hvordan Netmaking best kunne opparbeide seg og ivareta nødvendig kompetanse om Bokbasens webløsning, samt danne et fundament for et tett og nært samarbeid. Bokbasen hadde følgende krav:

  • Lokal og tilstedeværende webleverandør, med spesialistkompetanse på eZ Publish
  • Webleverandøren måtte vise til en plan for hvordan løsningen ivaretas på en best mulig måte
  • Sikre kontinuerlig videreforedling av løsningen
  • Dokumentasjon av innsikt og bransjekunnskap fra forlags- og bokbransjen

Implementering

  • Lokalt team med sertifiserte eZ Publish-spesialister
    Løsning: Oslo-baserte spesialister på eZ Publish

    Bokbasen benyttet seg allerede av eZ Publish da de kom til oss. eZ Publish er en utbredt CMS-plattform basert på åpen kildekode. Bokbasen benyttet derimot ikke eZ som en tradisjonell publiseringsløsning, men som en søkemotor for deres søke-, navigasjons- og bestillingstjenester. 

    eZ Publish har vært Netmakings foretrukne plattform siden 2003, og vi har brukt mye tid på å bygge opp et spesialisert eZ Publish-miljø. Dette kjennetegnes ved at samtlige av Netmakings utviklere er sertifisert på eZ Publish. Netmaking har et nært samarbeid med eZ Systems og sitter blant annet i deres Innovasjonsstyre. Netmaking er i tillegg prisbelønnet for vårt arbeid med forenkling av eZ Publish-oppgraderinger. 

  • Solid plan for å ivareta løsningen
    Løsning: Dedikert team og opplæring

    Fordi den tekniske plattformen til Bokbasen er både kompleks og omfattende, var det viktig for begge parter at teamet hos Netmaking i forkant av overgangen hadde satt seg inn i dokumentasjon som forelå, og gjennomgikk grundig opplæring i den konkrete løsningen. 

    I tillegg gjennomgikk teamet en rekke konkrete oppgaver som skulle løses for å teste kunnskapen og skape forståelse for løsningen. Dette sikret at da løsningen ble overført, sto våre folk klare med kunnskap, kompetanse og engasjement.

    Ved å bygge et eget dedikert team hos Netmaking sikret vi at alle involverte hadde en felles forståelse av systemene, prosessene, arbeidsmetoder, samt behov, ønsker og krav Bokbasen hadde. Det var også en stor fordel for Bokbasen å forholde seg til få personer som hadde spesialistkunnskap på deres løsning. 

  • Et apparat som sikrer kontinuerlig foredling
    Løsning: Forvaltningsavtale med kundedashboard

    Bokbasen har behov for kontinuerlig utvikling, og ønsker at vi fungerer som en sparringspartner med vår kunnskap. 

    Gjennom sin forvaltningsavtale er Bokbasen sikret kontinuerlig drift med kort responstid på kritiske henvendelser, samt tilgang til alle pågående og planlagte oppgaver via vårt supportverktøy, NM Support.

    I tillegg bidrar Netmaking som en proaktiv samarbeidspartner gjennom faste månedlige møter og prioritering av backlog. En backlog er en liste over ønsket funksjonalitet og behov. Hensikten er å ha oversikt over hva man jobber med til en hver tid, hvor lang tid man estimerer på hver oppgave, samt å kategorisere hvilke oppgaver som skal prioriteres. Etter endt prosjektperiode, når man går over i en foredlingsfase, er det praktisk å legge backlogen over i et supportverktøy. 

  • Inngående kunnskap om bransjen
    Løsning: Netmaking har unik innsikt i bok- og forlagsbransjen

    Netmaking har opparbeidet seg unik bransjeerfaring i bokbransjen gjennom sine kundeforhold med tre av de største forlagene i Norge: Aschehoug, Universitetsforlaget og Gyldendal. 

    Dette gjorde at vi i forkant av prosjektet allerede hadde en god forståelse av hvordan bokbransjen opererer, og en grunnleggende oppfatning av hvilke behov og utfordringer som var viktig å håndtere for Bokbasen.

Foredling

For å sikre at webløsningen blir ivaretatt også etter implementeringsfasen, tilbyr vi alle våre kunder en forvaltningsavtale. Bokbasen har vært kunde av Netmaking siden 2013, og forvaltningsavtalen deres sikrer at de har et dedikert team hos oss som er ansvarlig for webløsningen, jobber med kontinuerlig videreforedling og er tilgjengelig for support.

Kunde siden
2013

Opplæring i og overtagelse av metadataplattform

Parkering av handlekurver

Optimalisering av søkemotor (Solr)

E-bokadministrasjon

Design av Bokskya-app

Håndtering av omslag og lydklipp

Lydbokadministrasjon

Redesign av produktside

Bedre oversikt over manglende metadata på forlagsdashbord

Oppgradering av CMS/eZ Publish

bilde
Kundelogo: Bokbasen

Bokbasen utvikler og drifter bokbransjens metadatabase; bokdatabasen, samt flere søke-, navigasjons- og bestillingstjenester. Kundene består av norske forlag og utgivere, fysiske og nettbaserte bokhandlere, bibliotek, skoler og andre leverandører til bokbransjen. En stor del av Bokbasens oppgave er å hjelpe kundene med å finne bøkene de leter etter, samt å skille utgivelser fra hverandre ved hjelp av omtaler og annen relevant informasjon.

Menneskene bak

  • Fredrik Tidemann

    Kundeansvarlig

  • Harald Thoen Tollefsen

    Ledende utvikler

  • Thomas Larsson

    Thomas Maurstad Larsson

    Utvikler

  • Eirik Alfstad Johansen

    Rådgiver

Utført sammen med

  • Espen Willersrud, Blåis, Webdesign og frontend

Har du behov for et dedikert team til å ivareta en langsiktig websatsning?

Ta kontakt med kundeansvarlig Fredrik på 21 08 02 46 eller e-post.